Gör upp en plan Härnäst ska ni fundera på vilka kultursevärdheter och -upplevelser är sådana att alla barn och unga i kommunen måste bekanta sig med dem under sin tid i grundskolan. När ni har valt ut dem, fundera vilken årskurs de lämpar sig bäst för.
Aktiviteter enligt årskurs. Välj vilka årskurser som berörs av planen för kulturfostran.* Vanligtvis är det grundskolans årskurser 1–9. När man gör upp en plan för hela grundskolan på en gång, går den systematiskt framåt från första klass till nionde. En del kommuner har en plan som också omfattar gymnasiet. Du kan bekanta dig med alternativen genom att klicka på Planerarens stig eller Färdiga planer.
Småbarnspedagogiken 0-3 år Vilken kultur- eller konstart får deltagarna bekanta sig med? Vad är målet?*
Exempel på kultur- och konstformer: arkitektur, byggnadsmiljö, kulturarv, interkulturalitet, bildkonst, fotografi och film, ordkonst och litteratur, media och nya kulturområden, design och hantverk, musik, lokal kultur, dans, teater och cirkus.
Glöm inte läroplanen när ni funderar på era mål!
Vad omfattar verksamheten?* Det lönar sig att kombinera besök och program med förhandsuppgifter, verkstäder eller fortsättningsuppgifter som fördjupar konstupplevelsen. De här fördjupande uppgifterna kan ledas av läraren eller t.ex. en konstnär, konstfostrare eller museipedagog.
Småbarnspedagogiken 4-5 år Vilken kultur- eller konstart får deltagarna bekanta sig med? Vad är målet?*
Exempel på kultur- och konstformer: arkitektur, byggnadsmiljö, kulturarv, interkulturalitet, bildkonst, fotografi och film, ordkonst och litteratur, media och nya kulturområden, design och hantverk, musik, lokal kultur, dans, teater och cirkus.
Glöm inte läroplanen när ni funderar på era mål!
Vad omfattar verksamheten?* Det lönar sig att kombinera besök och program med förhandsuppgifter, verkstäder eller fortsättningsuppgifter som fördjupar konstupplevelsen. De här fördjupande uppgifterna kan ledas av läraren eller t.ex. en konstnär, konstfostrare eller museipedagog.
Förskolan Vilken kultur- eller konstart får deltagarna bekanta sig med? Vad är målet?*
Exempel på kultur- och konstformer: arkitektur, byggnadsmiljö, kulturarv, interkulturalitet, bildkonst, fotografi och film, ordkonst och litteratur, media och nya kulturområden, design och hantverk, musik, lokal kultur, dans, teater och cirkus.
Glöm inte läroplanen när ni funderar på era mål!
Vad omfattar verksamheten?* Det lönar sig att kombinera besök och program med förhandsuppgifter, verkstäder eller fortsättningsuppgifter som fördjupar konstupplevelsen. De här fördjupande uppgifterna kan ledas av läraren eller t.ex. en konstnär, konstfostrare eller museipedagog.
Årskurs 1 Vilken kultur- eller konstart får deltagarna bekanta sig med? Vad är målet?*
Exempel på kultur- och konstformer: arkitektur, byggnadsmiljö, kulturarv, interkulturalitet, bildkonst, fotografi och film, ordkonst och litteratur, media och nya kulturområden, design och hantverk, musik, lokal kultur, dans, teater och cirkus.
Glöm inte läroplanen när ni funderar på era mål!
Vad omfattar verksamheten?* Det lönar sig att kombinera besök och program med förhandsuppgifter, verkstäder eller fortsättningsuppgifter som fördjupar konstupplevelsen. De här fördjupande uppgifterna kan ledas av läraren eller t.ex. en konstnär, konstfostrare eller museipedagog.
Årskurs 2 Vilken kultur- eller konstart får deltagarna bekanta sig med? Vad är målet?*
Exempel på kultur- och konstformer: arkitektur, byggnadsmiljö, kulturarv, interkulturalitet, bildkonst, fotografi och film, ordkonst och litteratur, media och nya kulturområden, design och hantverk, musik, lokal kultur, dans, teater och cirkus.
Glöm inte läroplanen när ni funderar på era mål!
Vad omfattar verksamheten?* Det lönar sig att kombinera besök och program med förhandsuppgifter, verkstäder eller fortsättningsuppgifter som fördjupar konstupplevelsen. De här fördjupande uppgifterna kan ledas av läraren eller t.ex. en konstnär, konstfostrare eller museipedagog.
Årskurs 3 Vilken kultur- eller konstart får deltagarna bekanta sig med? Vad är målet?*
Exempel på kultur- och konstformer: arkitektur, byggnadsmiljö, kulturarv, interkulturalitet, bildkonst, fotografi och film, ordkonst och litteratur, media och nya kulturområden, design och hantverk, musik, lokal kultur, dans, teater och cirkus.
Glöm inte läroplanen när ni funderar på era mål!
Vad omfattar verksamheten?* Det lönar sig att kombinera besök och program med förhandsuppgifter, verkstäder eller fortsättningsuppgifter som fördjupar konstupplevelsen. De här fördjupande uppgifterna kan ledas av läraren eller t.ex. en konstnär, konstfostrare eller museipedagog.
Årskurs 4 Vilken kultur- eller konstart får deltagarna bekanta sig med? Vad är målet?*
Exempel på kultur- och konstformer: arkitektur, byggnadsmiljö, kulturarv, interkulturalitet, bildkonst, fotografi och film, ordkonst och litteratur, media och nya kulturområden, design och hantverk, musik, lokal kultur, dans, teater och cirkus.
Glöm inte läroplanen när ni funderar på era mål!
Vad omfattar verksamheten?* Det lönar sig att kombinera besök och program med förhandsuppgifter, verkstäder eller fortsättningsuppgifter som fördjupar konstupplevelsen. De här fördjupande uppgifterna kan ledas av läraren eller t.ex. en konstnär, konstfostrare eller museipedagog.
Årskurs 5 Vilken kultur- eller konstart får deltagarna bekanta sig med? Vad är målet?*
Exempel på kultur- och konstformer: arkitektur, byggnadsmiljö, kulturarv, interkulturalitet, bildkonst, fotografi och film, ordkonst och litteratur, media och nya kulturområden, design och hantverk, musik, lokal kultur, dans, teater och cirkus.
Glöm inte läroplanen när ni funderar på era mål!
Vad omfattar verksamheten?* Det lönar sig att kombinera besök och program med förhandsuppgifter, verkstäder eller fortsättningsuppgifter som fördjupar konstupplevelsen. De här fördjupande uppgifterna kan ledas av läraren eller t.ex. en konstnär, konstfostrare eller museipedagog.
Årskurs 6 Vilken kultur- eller konstart får deltagarna bekanta sig med? Vad är målet?*
Exempel på kultur- och konstformer: arkitektur, byggnadsmiljö, kulturarv, interkulturalitet, bildkonst, fotografi och film, ordkonst och litteratur, media och nya kulturområden, design och hantverk, musik, lokal kultur, dans, teater och cirkus.
Glöm inte läroplanen när ni funderar på era mål!
Vad omfattar verksamheten?* Det lönar sig att kombinera besök och program med förhandsuppgifter, verkstäder eller fortsättningsuppgifter som fördjupar konstupplevelsen. De här fördjupande uppgifterna kan ledas av läraren eller t.ex. en konstnär, konstfostrare eller museipedagog.
Årskurs 7 Vilken kultur- eller konstart får deltagarna bekanta sig med? Vad är målet?*
Exempel på kultur- och konstformer: arkitektur, byggnadsmiljö, kulturarv, interkulturalitet, bildkonst, fotografi och film, ordkonst och litteratur, media och nya kulturområden, design och hantverk, musik, lokal kultur, dans, teater och cirkus.
Glöm inte läroplanen när ni funderar på era mål!
Vad omfattar verksamheten?* Det lönar sig att kombinera besök och program med förhandsuppgifter, verkstäder eller fortsättningsuppgifter som fördjupar konstupplevelsen. De här fördjupande uppgifterna kan ledas av läraren eller t.ex. en konstnär, konstfostrare eller museipedagog.
Årskurs 8 Vilken kultur- eller konstart får deltagarna bekanta sig med? Vad är målet?*
OBS! Mer information om Konsttestarnas mål hittar du på adressen konsttestarna.fi.
Exempel på kultur- och konstformer: arkitektur, byggnadsmiljö, kulturarv, interkulturalitet, bildkonst, fotografi och film, ordkonst och litteratur, media och nya kulturområden, design och hantverk, musik, lokal kultur, dans, teater och cirkus.
Glöm inte läroplanen när ni funderar på era mål!
Vad omfattar verksamheten?* Det lönar sig att kombinera besök och program med förhandsuppgifter, verkstäder eller fortsättningsuppgifter som fördjupar konstupplevelsen. De här fördjupande uppgifterna kan ledas av läraren eller t.ex. en konstnär, konstfostrare eller museipedagog.
Årskurs 9 Vilken kultur- eller konstart får deltagarna bekanta sig med? Vad är målet?*
Exempel på kultur- och konstformer: arkitektur, byggnadsmiljö, kulturarv, interkulturalitet, bildkonst, fotografi och film, ordkonst och litteratur, media och nya kulturområden, design och hantverk, musik, lokal kultur, dans, teater och cirkus.
Glöm inte läroplanen när ni funderar på era mål!
Vad omfattar verksamheten?* Det lönar sig att kombinera besök och program med förhandsuppgifter, verkstäder eller fortsättningsuppgifter som fördjupar konstupplevelsen. De här fördjupande uppgifterna kan ledas av läraren eller t.ex. en konstnär, konstfostrare eller museipedagog.
Utbildning i andra stadiet Vilken kultur- eller konstart får deltagarna bekanta sig med? Vad är målet?*
Exempel på kultur- och konstformer: arkitektur, byggnadsmiljö, kulturarv, interkulturalitet, bildkonst, fotografi och film, ordkonst och litteratur, media och nya kulturområden, design och hantverk, musik, lokal kultur, dans, teater och cirkus.
Glöm inte läroplanen när ni funderar på era mål!
Vad omfattar verksamheten?* Det lönar sig att kombinera besök och program med förhandsuppgifter, verkstäder eller fortsättningsuppgifter som fördjupar konstupplevelsen. De här fördjupande uppgifterna kan ledas av läraren eller t.ex. en konstnär, konstfostrare eller museipedagog.