KOPS ja OPS: kokemuksia kulttuurikasvatussuunnitelmista osana koulun arkea
Keskiviikkona 10.11. klo 14.15-15.30
Webinaarissa kuullaan kokemuksia kulttuurikasvatussuunnitelmista koulun kontekstissa. Webinaarissa kulttuurikasvatussuunnitelmat nostetaan esille opetus- ja kulttuuritoimen yhteisenä työkaluna. Puheenvuorot käsittelevät kokemuksia kulttuurikasvatussuunnitelmien suunnittelutyöstä sekä kulttuurikasvatussuunnitelman hyötyjä koulutyölle ja oppilaille. Mukana on lisäksi Hämeenlinnan kulttuuripolku esimerkkinä, miten kulttuurikasvatussuunnitelmat voivat tukea varhaiskasvatuksen ja perusopetuksen opetussuunnitelman tavoitteiden saavuttamista.
Tapahtuma on suunnattu kaikille kulttuurikasvatussuunnitelmista kiinnostuneille. Tapahtuma järjestetään verkossa. Ilmoittautuminen tapahtumaan tapahtuu alla olevan linkin kautta, ja kaikille osallistuneille lähetetään osallistumislinkki sähköpostiin tapahtumapäivän aamuna.
Ohjelma
Kompastellen kohti parempaa?
Eeva Heikkinen-Kemppinen, luokanopettaja, Harjavalta
Joka virkavuosikymmenelläni on laadittu uusi ops. Joka kerta olen pohtinut paikallisen kulttuurikeskuksen osuuden virallistamista mukaan. En edelleenkään ole varma kulttuurikasvatussuunnitelmamme todellisesta toteutumisesta. Meneekö digitalisaatio taas tärkeämpänä ohi?
Koulu + KOPS = ❤
Pirkko Ritanen, luokanopettaja ja kulttuuriyhdysopettaja, Jyväskylä
Puheenvuorossa käydään läpi, miten kaupunkikohtainen kulttuuriopetussuunnitelma helpottaa tai kuormittaa koulutyötä, mitä hyötyä pitkäjänteisestä yhteistyöstä koulujen ja kulttuurilaitosten välillä on sekä miten tämä kaikki liittyy tärkeimpään, oppilaaseen.
Kulttuuripolku osana opetussuunnitelmaa
Minna Haveri, lastenkulttuuripäällikkö, Kulttuurikeskus ARX, Hämeenlinna
ARXin kulttuuripolulla hämeenlinnalaiset lapset kohtaavat monipuolisen kattauksen taide- ja kulttuurikokemuksia varhaiskasvatus- ja koulutiensä aikana. Vuosi vuodelta Kulttuuripolku kasvattaa lapsen kulttuurikompetenssia opetussuunnitelman tavoitteiden mukaisesti.