Suunnitelman laatiminen Lähtekää nyt miettimään, mitkä listaamistanne kulttuurikohteista ja -kokemuksista ovat sellaisia, että kunnan jokaisen lapsen ja nuoren on tutustuttava niihin peruskoulun aikana. Kun olette valinneet ne, miettikää mille vuosiluokalle ne parhaiten sopisivat.
Toiminta luokka-asteittain. Valitse luokka-asteet, joita kulttuurikasvatussuunnitelmanne koskee* Oletuksena ovat perusopetuksen luokat 1.-9. Kun suunnitelma tehdään kerralla koko perusopetukseen, se etenee selkeästi ensimmäisestä luokka-asteesta aina yhdeksänteen asti. Joissain kunnissa suunnitelma ulottuu myös lukiokoulutukseen. Vaihtoehtoihin voi käydä tutustumassa Suunnittelupolussa tai Valmiissa suunnitelmissa.
Varhaiskasvatus 0-3 v Mihin kulttuurin- tai taiteenlajiin tutustutaan? Mikä on tavoittena?*
Esimerkkejä kulttuurin- ja taiteenlajeista: arkkitehtuuri, rakennettu ympäristö, kulttuuriperintö, kulttuurienvälisyys, kuvataide, valokuvaus ja elokuva, sanataide ja kirjallisuus, media ja uudet kulttuurin alat, muotoilu ja kädentaidot, musiikki, paikalliskulttuuri, tanssi, teatteri ja sirkus. Muistakaa pohtia tavoitteita opetussuunnitelman kautta!
Mistä toiminta koostuu?* Esityksiin ja vierailuihin kannattaa yhdistää kokemusta syventäviä ennakkotehtäviä, työpajoja tai jatkotyöskentelyä, jotka voidaan toteuttaa joko opettajan johdolla tai esim. taiteilijan, taidekasvattajan tai museopedagogin kanssa.
Varhaiskasvatus 4-5 v Mihin kulttuurin- tai taiteenlajiin tutustutaan? Mikä on tavoittena?*
Esimerkkejä kulttuurin- ja taiteenlajeista: arkkitehtuuri, rakennettu ympäristö, kulttuuriperintö, kulttuurienvälisyys, kuvataide, valokuvaus ja elokuva, sanataide ja kirjallisuus, media ja uudet kulttuurin alat, muotoilu ja kädentaidot, musiikki, paikalliskulttuuri, tanssi, teatteri ja sirkus. Muistakaa pohtia tavoitteita opetussuunnitelman kautta!
Mistä toiminta koostuu?* Esityksiin ja vierailuihin kannattaa yhdistää kokemusta syventäviä ennakkotehtäviä, työpajoja tai jatkotyöskentelyä, jotka voidaan toteuttaa joko opettajan johdolla tai esim. taiteilijan, taidekasvattajan tai museopedagogin kanssa.
Esikoulu Mihin kulttuurin- tai taiteenlajiin tutustutaan? Mikä on tavoittena?*
Esimerkkejä kulttuurin- ja taiteenlajeista: arkkitehtuuri, rakennettu ympäristö, kulttuuriperintö, kulttuurienvälisyys, kuvataide, valokuvaus ja elokuva, sanataide ja kirjallisuus, media ja uudet kulttuurin alat, muotoilu ja kädentaidot, musiikki, paikalliskulttuuri, tanssi, teatteri ja sirkus. Muistakaa pohtia tavoitteita opetussuunnitelman kautta!
Mistä toiminta koostuu?* Esityksiin ja vierailuihin kannattaa yhdistää kokemusta syventäviä ennakkotehtäviä, työpajoja tai jatkotyöskentelyä, jotka voidaan toteuttaa joko opettajan johdolla tai esim. taiteilijan, taidekasvattajan tai museopedagogin kanssa.
1. luokka Mihin kulttuurin- tai taiteenlajiin tutustutaan? Mikä on tavoittena?*
Esimerkkejä kulttuurin- ja taiteenlajeista: arkkitehtuuri, rakennettu ympäristö, kulttuuriperintö, kulttuurienvälisyys, kuvataide, valokuvaus ja elokuva, sanataide ja kirjallisuus, media ja uudet kulttuurin alat, muotoilu ja kädentaidot, musiikki, paikalliskulttuuri, tanssi, teatteri ja sirkus. Muistakaa pohtia tavoitteita opetussuunnitelman kautta!
Mistä toiminta koostuu?* Esityksiin ja vierailuihin kannattaa yhdistää kokemusta syventäviä ennakkotehtäviä, työpajoja tai jatkotyöskentelyä, jotka voidaan toteuttaa joko opettajan johdolla tai esim. taiteilijan, taidekasvattajan tai museopedagogin kanssa.
2. luokka Mihin kulttuurin- tai taiteenlajiin tutustutaan? Mikä on tavoittena?*
Esimerkkejä kulttuurin- ja taiteenlajeista: arkkitehtuuri, rakennettu ympäristö, kulttuuriperintö, kulttuurienvälisyys, kuvataide, valokuvaus ja elokuva, sanataide ja kirjallisuus, media ja uudet kulttuurin alat, muotoilu ja kädentaidot, musiikki, paikalliskulttuuri, tanssi, teatteri ja sirkus. Muistakaa pohtia tavoitteita opetussuunnitelman kautta!
Mistä toiminta koostuu?* Esityksiin ja vierailuihin kannattaa yhdistää kokemusta syventäviä ennakkotehtäviä, työpajoja tai jatkotyöskentelyä, jotka voidaan toteuttaa joko opettajan johdolla tai esim. taiteilijan, taidekasvattajan tai museopedagogin kanssa.
3. luokka Mihin kulttuurin- tai taiteenlajiin tutustutaan? Mikä on tavoittena?*
Esimerkkejä kulttuurin- ja taiteenlajeista: arkkitehtuuri, rakennettu ympäristö, kulttuuriperintö, kulttuurienvälisyys, kuvataide, valokuvaus ja elokuva, sanataide ja kirjallisuus, media ja uudet kulttuurin alat, muotoilu ja kädentaidot, musiikki, paikalliskulttuuri, tanssi, teatteri ja sirkus. Muistakaa pohtia tavoitteita opetussuunnitelman kautta!
Mistä toiminta koostuu?* Esityksiin ja vierailuihin kannattaa yhdistää kokemusta syventäviä ennakkotehtäviä, työpajoja tai jatkotyöskentelyä, jotka voidaan toteuttaa joko opettajan johdolla tai esim. taiteilijan, taidekasvattajan tai museopedagogin kanssa.
4. luokka Mihin kulttuurin- tai taiteenlajiin tutustutaan? Mikä on tavoittena?*
Esimerkkejä kulttuurin- ja taiteenlajeista: arkkitehtuuri, rakennettu ympäristö, kulttuuriperintö, kulttuurienvälisyys, kuvataide, valokuvaus ja elokuva, sanataide ja kirjallisuus, media ja uudet kulttuurin alat, muotoilu ja kädentaidot, musiikki, paikalliskulttuuri, tanssi, teatteri ja sirkus. Muistakaa pohtia tavoitteita opetussuunnitelman kautta!
Mistä toiminta koostuu?* Esityksiin ja vierailuihin kannattaa yhdistää kokemusta syventäviä ennakkotehtäviä, työpajoja tai jatkotyöskentelyä, jotka voidaan toteuttaa joko opettajan johdolla tai esim. taiteilijan, taidekasvattajan tai museopedagogin kanssa.
5. luokka Mihin kulttuurin- tai taiteenlajiin tutustutaan? Mikä on tavoittena?*
Esimerkkejä kulttuurin- ja taiteenlajeista: arkkitehtuuri, rakennettu ympäristö, kulttuuriperintö, kulttuurienvälisyys, kuvataide, valokuvaus ja elokuva, sanataide ja kirjallisuus, media ja uudet kulttuurin alat, muotoilu ja kädentaidot, musiikki, paikalliskulttuuri, tanssi, teatteri ja sirkus. Muistakaa pohtia tavoitteita opetussuunnitelman kautta!
Mistä toiminta koostuu?* Esityksiin ja vierailuihin kannattaa yhdistää kokemusta syventäviä ennakkotehtäviä, työpajoja tai jatkotyöskentelyä, jotka voidaan toteuttaa joko opettajan johdolla tai esim. taiteilijan, taidekasvattajan tai museopedagogin kanssa.
6. luokka Mihin kulttuurin- tai taiteenlajiin tutustutaan? Mikä on tavoittena?*
Esimerkkejä kulttuurin- ja taiteenlajeista: arkkitehtuuri, rakennettu ympäristö, kulttuuriperintö, kulttuurienvälisyys, kuvataide, valokuvaus ja elokuva, sanataide ja kirjallisuus, media ja uudet kulttuurin alat, muotoilu ja kädentaidot, musiikki, paikalliskulttuuri, tanssi, teatteri ja sirkus. Muistakaa pohtia tavoitteita opetussuunnitelman kautta!
Mistä toiminta koostuu?* Esityksiin ja vierailuihin kannattaa yhdistää kokemusta syventäviä ennakkotehtäviä, työpajoja tai jatkotyöskentelyä, jotka voidaan toteuttaa joko opettajan johdolla tai esim. taiteilijan, taidekasvattajan tai museopedagogin kanssa.
7. luokka Mihin kulttuurin- tai taiteenlajiin tutustutaan? Mikä on tavoittena?*
Esimerkkejä kulttuurin- ja taiteenlajeista: arkkitehtuuri, rakennettu ympäristö, kulttuuriperintö, kulttuurienvälisyys, kuvataide, valokuvaus ja elokuva, sanataide ja kirjallisuus, media ja uudet kulttuurin alat, muotoilu ja kädentaidot, musiikki, paikalliskulttuuri, tanssi, teatteri ja sirkus. Muistakaa pohtia tavoitteita opetussuunnitelman kautta!
Mistä toiminta koostuu?* Esityksiin ja vierailuihin kannattaa yhdistää kokemusta syventäviä ennakkotehtäviä, työpajoja tai jatkotyöskentelyä, jotka voidaan toteuttaa joko opettajan johdolla tai esim. taiteilijan, taidekasvattajan tai museopedagogin kanssa.
8. luokka Mihin kulttuurin- tai taiteenlajiin tutustutaan? Mikä on tavoittena?*
HUOM! Taidetestaajat toimivat valmiina sisältönä 8.-luokkalaisille. Esimerkkejä kulttuurin- ja taiteenlajeista: arkkitehtuuri, rakennettu ympäristö, kulttuuriperintö, kulttuurienvälisyys, kuvataide, valokuvaus ja elokuva, sanataide ja kirjallisuus, media ja uudet kulttuurin alat, muotoilu ja kädentaidot, musiikki, paikalliskulttuuri, tanssi, teatteri ja sirkus. Muistakaa pohtia tavoitteita opetussuunnitelman kautta!
Mistä toiminta koostuu?* Esityksiin ja vierailuihin kannattaa yhdistää kokemusta syventäviä ennakkotehtäviä, työpajoja tai jatkotyöskentelyä, jotka voidaan toteuttaa joko opettajan johdolla tai esim. taiteilijan, taidekasvattajan tai museopedagogin kanssa.
9. luokka Mihin kulttuurin- tai taiteenlajiin tutustutaan? Mikä on tavoittena?*
Esimerkkejä kulttuurin- ja taiteenlajeista: arkkitehtuuri, rakennettu ympäristö, kulttuuriperintö, kulttuurienvälisyys, kuvataide, valokuvaus ja elokuva, sanataide ja kirjallisuus, media ja uudet kulttuurin alat, muotoilu ja kädentaidot, musiikki, paikalliskulttuuri, tanssi, teatteri ja sirkus. Muistakaa pohtia tavoitteita opetussuunnitelman kautta!
Mistä toiminta koostuu?* Esityksiin ja vierailuihin kannattaa yhdistää kokemusta syventäviä ennakkotehtäviä, työpajoja tai jatkotyöskentelyä, jotka voidaan toteuttaa joko opettajan johdolla tai esim. taiteilijan, taidekasvattajan tai museopedagogin kanssa.
Toinen aste Mihin kulttuurin- tai taiteenlajiin tutustutaan? Mikä on tavoittena?*
Esimerkkejä kulttuurin- ja taiteenlajeista: arkkitehtuuri, rakennettu ympäristö, kulttuuriperintö, kulttuurienvälisyys, kuvataide, valokuvaus ja elokuva, sanataide ja kirjallisuus, media ja uudet kulttuurin alat, muotoilu ja kädentaidot, musiikki, paikalliskulttuuri, tanssi, teatteri ja sirkus. Muistakaa pohtia tavoitteita opetussuunnitelman kautta!
Mistä toiminta koostuu?* Esityksiin ja vierailuihin kannattaa yhdistää kokemusta syventäviä ennakkotehtäviä, työpajoja tai jatkotyöskentelyä, jotka voidaan toteuttaa joko opettajan johdolla tai esim. taiteilijan, taidekasvattajan tai museopedagogin kanssa.