Kulttuurikasvatussuunnitelmat on luotu tukemaan lasten ja nuorten oppimista, joskus hieman kouluaineista poikkeavilla tavoilla tai niissä saatuja oppeja laajentaen ja syventäen. Kuvataiteen tarkastelu ja sen tekeminen tarjoavat kasvavalle tilaisuuden jäsentää omaa elämäänsä ja ympäröivää maailmaa. Kuvataide tukee lapsen kykyä lukea kulttuurisia viestejä ja käsitellä omia ajatuksia ja tunteitaan. Kuvia tehdessä lapsen identiteetti rakentuu ja toimijuus vahvistuu. Taide auttaa hahmottamaan merkityksiä ja antaa mahdollisuuden tarkastella myös vaikeasti sanallistuvia kokemuksia. Visuaalinen osaaminen korostuu kulttuurissamme, jossa yhä isompi osa viestinnästä tapahtuu kuvien avulla. Siksi kuvataide on merkittävässä roolissa ajatellen ihmisenä ja kansalaisena kasvamisen taitoja.
Kulttuurikeskus ARXin koordinoi seudullisia kulttuurikasvatussuunnitelmia Hämeenlinnan lisäksi myös Hattulassa, Riihimäellä ja Janakkalassa, jossa paikallinen kulttuuripolku luodaan yhteistyössä kunnan kulttuurituottajan kanssa. Näillä ARX-verkoston kulttuuripoluilla kuvataiteen kasvatuksellinen merkitys tunnetaan ja tunnustetaan.
Kuvataidetta varhaiskasvatuksessa
Kuvataidekasvatus alkaa Hämeenlinnan kulttuuripolulla jo varhaiskasvatusryhmien vieraillessa Kulttuurikeskus ARXin toiminnallisissa näyttelyissä. Tärkeää varhaisissa kohtaamisissa kuvataiteen kanssa on kokemuksellisuus ja lapsen oman toimijuuden korostaminen. Usein kuvataide lastennäyttelyissä toimii siltana erilaisten ilmiöiden käsittelyyn tai perustuu esimerkiksi lasten kirjoista tuttuihin hahmoihin ja tarinoihin.
Näyttelyvierailuilla perehdytään siihen, miten ja miksi ammattitaiteilijat ilmaisevat ajatuksiaan teosten muodossa ja miten näyttelyssä käyttäydytään.
ARXin kulttuuripolkuun kuuluu myös päiväkoteihin jaettavia omatoimisisältöjä, joissa kuvataideilmaisu on vahvasti läsnä. Luovaan havainnointiin kannustavia sisältöjä ovat esimerkiksi ympäristötaiteeseen keskittyvät Pihataide- ja Talvitaidepaketit. Tarjontaa laajentavat lainattavat taidelaukut, joita ARXin lisäksi päiväkodeille ja kouluille tarjoaa Hämeenlinnan taidemuseo.
Museot kuvataiteen ympäristönä
Koulujen kulttuuripoluilla kuvataide näyttäytyy erityisesti museovierailuina. ARXin toimialueella Kanta-Hämeessä on monia merkittäviä taidemuseokohteita, jotka onneksemme ymmärtävät kulttuuripolulla tapahtuvan kävijäkasvatuksen arvon. Hämeenlinnan neljäsluokkalaiset vierailevat Hämeenlinnan taidemuseossa. Vaihtuvan näyttelyn lisäksi museokäyntiin kuuluu kyseistä näyttelykokemusta syventävä työpaja. Riihimäellä kulttuuripolulla puolestaan vieraillaan alakoulun aikana Riihimäen taidemuseossa sekä lasimuseossa. Hattulan kulttuuripolulle vahvaa paikallisväriä ja omaa kulttuuriperintöä tarjoaa käynti Pyhän Ristin kirkossa, jossa keskitytään keskiaikaiseen kuvakulttuuriin ja kirkkomaalausten viestinnälliseen voimaan.
Näiden taiteen tarkasteluun painottuvien museokäyntien lisäksi ARX-verkoston kulttuuripolut tarjoavat runsaasti mahdollisuuksia luovaan itseilmaisuun ja kuvataiteen eri lajeihin tutustumiseen. Hattulassa on perinteisesti syvennytty keramiikan saloihin, kun taas Janakkalassa tarjotaan pienemmille koululaisille ympäristötaidetta ja 7.luokkalaiset saavat tänä keväänä osallistua katutaidetyöpajoihin osana Räikee festivaalia.
Julkista kuvataidetta
Tärkeä osallisuuden mahdollistaja on ARXin tuottama Valoilmiö festivaali, jossa lapset ja nuoret tekevät valoteoksia yhdessä ammattilaisten kanssa sekä edellä mainittu katutaidefestivaali, johon kuuluu runsaasti työpajoja aloitteleville graffitimaalareille. Osana osallisuuden kehittämistä, ARX on viime vuosien aikana toteuttanut sarjan kaupunkitaideprojekteja.
Esimerkiksi viime vuonna reilut sata hämeenlinnalaista lasta osallistui Flowers of Life -kollektiivin suunnitteleman UV-installaation maalaamiseen. Tämä ARXin koordinoima valotaideprojekti toteutettiin ja esitettiin Hämeenlinnan lisäksi myös Vantaalla ja Oulussa eli yhteensä teokseen osallistui kolmisensataa koululaista.
Vuonna 2021 ARX toteutti Hämeenlinnassa projektin, jossa 30 metriä rakenteilla olevan Assi-sairaalan työmaa-aitaa muutettiin yhteisötaideteokseksi. Kouluilla ja varhaiskasvatusyksiköissä järjestetyissä työpajoissa 600 lasta tutustuttiin opettajien ja varhaiskasvattajien johdolla uuteen sairaalaan ja keskusteltiin siitä, mitä inhimillisyys on ja kuinka se voisi sairaalassa näkyä. Syntyneistä teoksista 29 valikoitui osaksi yhteisötaideteosta. Aidassa lasten tekemät kuvat etenevät ikäjärjestyksessä alkaen pienimmistä 4-vuotiaista taiteilijoista päättyen 15-vuotiaiden nuorten teoksiin.
Olipa kyse sitten näyttelykäynnistä, mediapajasta tai maalausharjoituksesta, tärkeintä on se, että kulttuurikasvatussuunnitelmat puolustavat jokaisen lapsen yhdenvertaista oikeutta taiteeseen ja kulttuuriin. Taiteen lajiin katsomatta yhdessä tekeminen ja kokeminen vahvistaa yhteisöllisyyttä ja luo yhteisymmärrystä. Taide luo siltoja ihmisten välille ja avaa keskusteluja aiheista, joita sanat eivät tavoita.
Kirjoittaja
Minna Haveri, lastenkulttuuripäällikkö
Hämeenlinna, Kulttuurikeskus ARX
Kuva: Assi-aidan yhteisötaideteoksen julkistamistilaisuus, marraskuu 2021. Jussi Lehtiö.